3 designklassikere
April 4, 2024

3 retro designklassikere

I en tid der hurtiggående trender dominerer interiørlandskapet, er det en stadig voksende fascinasjon for retro møbler og designobjekter. Retro møbler, ofte definert som møbler produsert mellom 1950- og 1970-tallet, representerer en epoke preget av eksperimentell design, fargerike mønstre og innovative materialer. I dette blogginnlegget vil vi dykke ned i historien og designet bak tre kjente designklassikere.

Eames Lounge Chair: Et mesterverk av komfort og design

Eames Lounge Chair, skapt av den dynamiske designduoen Charles og Ray Eames i 1956, står som en ikonisk milepæl innen møbeldesign. Denne stolen var resultatet av deres eksperimentering med formpresset kryssfiner, en innovasjon som ikke bare endret møbelindustrien, men også oppfattelsen av hvordan komfort og luksus kunne sameksistere i et og samme møbel. Med en form som følger kroppens konturer, ble Eames Lounge Chair raskt en favoritt blant designentusiaster.

Designprosessen bak Eames Lounge Chair var drevet av ønsket om å skape en moderne versjon av den tradisjonelle engelske klubbstolen. Charles Eames ønsket at stolen skulle ha "den varme, innbydende følelsen av en velbrukt baseballhanske". Dette ble oppnådd gjennom bruk av høykvalitetsmaterialer som kryssfiner, aluminiumsbaser og luksuriøs lærpolstring.

Stolen består av tre hovedkomponenter: et støttende skall for ryggen, et annet for hodestøtten, og en separat ottoman for føttene. Disse delene sammenfaller i en balanse av form og funksjon, noe som gjør at stolen ikke bare er et behagelig møbel, men også et stykke skulpturelt kunstverk. Eames Lounge Chair er ikke bare kjent for komfort, men også for en evne til å passe inn med ulike interiørstiler, fra det minimalistiske til det mer tradisjonelle, og har blitt et symbol på moderne design.

Arne Jacobsens Ægget: Skulpturell eleganse

Arne Jacobsens Ægget-stol, introdusert i 1958 for SAS Royal Hotel i København, representerer en epoke hvor funksjonalitet møter skulpturell skjønnhet. Denne stolen, med sin unike, omsluttende form, var revolusjonerende i sin tilnærming til møbeldesign og har blitt et symbol på Jacobsens virke. Jacobsen, som både var arkitekt og designer, brukte nye materialer og teknikker for å realisere sin visjon om en stol som ikke bare var et møbel, men også et kunstverk.

Ægget-stolens design benytter seg av kurvede linjer og en høy rygg for å skape en følelse av privatliv og komfort for brukeren. Dens mulighet for å rotere gir også en ekstra funksjonalitet, som gjør det mulig for brukeren å engasjere seg med omgivelsene. Stolen er polstret med skum og kledd i et utvalg av stoffer eller lær, noe som tilbyr både komfort og tilpasning.

Noguchi-bordet: Et harmonisk møte mellom kunst og funksjon

Isamu Noguchi, en japansk-amerikansk kunstner og designer, skapte Noguchi-kaffebordet i 1948, som en del av sin utforskning av skulpturelle former og deres funksjon i hverdagslige objekter. Bordet, med sin karakteristiske glassplate og unikt formet trebase, noe som reflekteres i bordets enkle, men elegante utførelse.

Bordets base består av to identiske treformer som er speilvendt og selvbalanserende, noe som skaper en stabil støtte for den tunge glassplaten. Denne enkle, men effektive konstruksjonen fremhever Noguchis evne til å finne skjønnhet i funksjonalitet og gjør bordet til et sentralt element i ethvert rom det plasseres i. Noguchi-bordet er ikke bare beundret for sin estetikk, men også for sin evne til å fungere som et samlingspunkt i rommet, og bringer mennesker sammen i beundring og bruk.