Anders Kjær
June 13, 2024

Vårens auksjonshøydepunkter

Vår er synonymt med kvalitetsauksjoner hos de store auksjonshusene verden over. På tross av et utfordrende kunstmarked, viser resultatene fra vårens kvalitetsauksjoner hos Blomqvist, Christiania Auksjoner og Grev Wedels Plass Auksjoner at det fortsatt er en kjøpekraft i det norske markedet - også blant utenlandske kjøpere. Her utforsker vi tre høydepunkter fra auksjonene.

Theodor Kittelsen, Farvel da mor! 1898, olje på lerret, 86 x 90 cm. Foto: Grev Wedels Plass Auksjoner
1. Theodor Kittelsen, Farvel da mor!, 1898
Estimert verdi: 800.000-1.000.000 NOK
Tilslag: 1.750.000 NOK hos Grev Wedels Plass Auksjoner

Theodor Kittelsen (1857-1914) var en av Norges mest innflytelsesrike kunstnere, kjent for sine illustrasjoner, tegninger og malerier som ofte hentet inspirasjon fra norsk natur, folklore og mytologi. Kittelsens arbeider har en sentral plass i norsk kunsthistorie og inngår i en rekke private og offentlige samlinger.

Kittelsens “Farvel da mor!” (1898) var del av vårens kvalitetsauksjon hos Grev Wedel Plass, som ble avholdt 5.juni. Verket er et godt eksempel på Kittelsens evne til å formidle stemninger gjennom sitt kunstneriske uttrykk og maleriet viser en norsk landskapsscene fra Eggedal der en sønn tar farvel med sin mor. Scenen er preget av vemodige følelser av avskjed og ventende eventyr, noe som fremheves gjennom Kittelsens mesterlige teknikk. Verket, som hadde en estimert verdi på 800 tusen til 1 million norske kroner, ble solgt for 1.75 millioner.

Kittelsen har tidligere satt auksjonsrekord i det norske markedet, da maleriet ‘Andersnatten’ (1903) ble solgt for 14 millioner norske kroner hos Blomqvist i 2020, omtrent 4 millioner over øvre verdiestimat. Verket er til dags dato fortsatt det mest verdifulle som har blitt solgt på auksjon i Norge.

Syed Haider Raza, Uten tittel, 1977, akryl på plate, 29 x 29 cm. Estimert verdi: 200.000 - 250.000 NOK. Tilslag: 680.000 NOK. Foto: Blomqvist
2. Syed Haider Raza, Uten tittel, 1977
Estimert verdi: 200.000-250.000 NOK
Tilslag: 680.000 NOK hos Blomqvist

Syed Haider Raza (1922-2016) var en fremtredende indisk kunstner som spilte en avgjørende rolle i utviklingen av modernistisk kunst i India. Raza er særlig kjent for sine fargesterke abstrakte verk med påvirkning fra fransk ekspresjonisme, og verkene hans er del av samlingene til flere store institusjoner, inkludert Centre Pompidou i Paris, National Gallery of Modern Art i New Delhi og Museum of Modern Art i New York.

Under vårens kvalitetsauksjon som ble avholdt i Blomqvist sine historiske lokaler i Tordenskioldsgate den 4.juni, pågikk det en aktiv budkrig mellom utenlandske kjøpere over fire verk av Raza. Budkrigene endte med at alle fire verk ble solgt godt over prisantydning. Det var forholdsvis det minste verket av Raza som oppnådde høyest tilslag. Verket Uten tittel (1977) i dimensjonene 29 x 29 cm oppnådde en salgssum på 680 tusen norske kroner, 430 tusen kroner over øvre verdiestimat.

Selv om Raza ikke er et allment kjent kunstnernavn i Norge, er det motsatte tilfellet i det internasjonale markedet. Verket av Raza som hittil har oppnådd høyest salgssum på auksjon, er hans Kallisté fra 1956. Maleriet, som ble solgt hos Sotheby's på vegne av en amerikansk samler i mars i år, hadde en estimert verdi på 2-3 millioner amerikanske dollar. Tilslaget ble riktignok betraktelig høyere og verket ble solgt for 5.619.900 amerikanske dollar, noe som i dagens kronekurs utgjør over 59.5 millioner norske kroner.

Anders Kjær, Uten Tittel IV, 1982, akryl på lerret, 190 x 135 cm. Foto: Christiania Auksjoner
3. Anders Kjær, Uten tittel IV, 1982
Estimert verdi: 30.000 - 40.000 NOK
Tilslag: 76.000 NOK hos Christiania Auksjoner

Anders Kjær (f. 1940) er en norsk kunstner kjent for sitt unike og ofte kontroversielle kunstneriske uttrykk. Verkene har blitt vist i en rekke utstillinger både nasjonalt og internasjonalt, der det særlig er én verksserie fra 80-tallet som huskes for å ha skapt furore i det norske kunstmiljøet. Et av verkene fra serien ble solgt under Christianias vårauksjon 28.- 30.mai.  Verket, titulert Uten tittel IV, oppnådde et tilslag på 76 tusen norske kroner, 36 tusen kroner over øvre verdiestimat.

Uten tittel-serien, som ofte refereres til som “pornografiserien,” utfordret etablerte normer og kunstens grenser på 80-tallet. Kjær utforsket eksplisitte seksuelle temaer, noe som førte til heftig debatt om kunstens rolle i samfunnet og grensene for ytringsfrihet og anstendighet. Kjærs intensjon med denne serien var å undersøke menneskelig seksualitet og dens plass i det moderne samfunnet gjennom massemedier. Maleriene var preget av en intens bruk av farger og en rå, ufiltrert fremstilling av menneskekroppen i seksuelle situasjoner. Reaksjonene på Kjærs “pornografiserie” var blandede. Noen kritikere roste ham for hans modige og innovative tilnærming til kunst, og for å belyse temaer som ofte ble betraktet som tabu. Andre kritiserte verkene som vulgære og unødvendig provoserende.

På tross av kontroversen, har verk fra serien blitt innkjøpt av en rekke private og offentlige samlinger, deriblant Nasjonalmuseet som i 2020 anskaffet verket titulert Untitled XXXIX (1981) da det ble auksjonert hos Blomqvist.