Historien bak asiatisk blått porselen
March 14, 2024

Historien bak blått asiatisk porselen

Blått asiatisk porselen, med sin karakteristiske koboltblå farge mot en strålende hvit bakgrunn, har fascinert samlere og kunstelskere verden over i århundrer. Dette porselenet er ikke bare kjent for sin skjønnhet, men også for sin rike historie og kulturelle betydning.

Opprinnelsen i Kina

Historien om blått asiatisk porselen begynner i Kina under Tang-dynastiet (618-907 e.Kr.), men det var under Yuan-dynastiet (1271-1368 e.Kr.) at den blå og hvite porselenet virkelig begynte å ta form. Teknikken innebar bruk av koboltblå pigmenter under glasuren før brenning, en metode som utviklet seg ytterligere under Ming-dynastiet (1368-1644 e.Kr.). Ming-perioden er kjent som gullalderen for blått og hvitt porselen, med produksjonssenteret i Jingdezhen, ofte referert til som "Porselenshovedstaden".

Spredningen til Europa

Blått og hvitt porselen ble først introdusert for europeere gjennom Silkeveien, og senere via sjøveien av portugisiske handelsmenn på 1500-tallet. Denne eksotiske importen ble raskt populær blant den europeiske adelen, og etterspørselen etter disse vakre gjenstandene skjøt i været. Europeiske porselensmakere forsøkte å etterligne det kinesiske porselenet, men først på 1700-tallet, med oppdagelsen av kaolin i Tyskland, var de i stand til å produsere et lignende materiale.

Bølgen av blått porselen i Nederland

Interessen for blått og hvitt porselen tok særlig av i Nederland på 1600-tallet, en periode som ofte kalles for "Delftware-perioden". Denne fascinasjonen begynte da nederlandske handelsmenn, under Det nederlandske ostindiske kompani (VOC), startet importen av massive mengder blått og hvitt porselen fra Kina. Disse gjenstandene ble snart høyt ettertraktede luksusvarer blant den nederlandske overklassen og adel.

Den økende populariteten av kinesisk porselen i Nederland inspirerte lokale porselensmakere i Delft til å skape sine egne versjoner. Dette førte til utviklingen av Delft-blått, en type fajanse som etterlignet det kinesiske blå og hvite porselenets estetikk. Selv om det teknisk sett var forskjellig fra det originale kinesiske porselenet, da det var laget av leire og dekket med en tinnbasert glasur, klarte Delft-blått å fange den samme følelsen av skjønnhet og eksotisme som de kinesiske originalene.

Delft-blått ble raskt en stor eksportvare for Nederland, og dens popularitet spredte seg over hele Europa. Delftware-verksteder blomstret, og innovasjoner i design og produksjon fortsatte å utvikle seg. Mønstrene varierte fra kopier av de kinesiske originalene til mer typisk nederlandske scener, som landskap, havutsikter, og blomstermotiver.

Symbolikk og dekorasjon

Den rike symbolikken og de intrikate dekorasjonene på blått og hvitt asiatisk porselen er ikke bare et vitnesbyrd om kunsthåndverkerens dyktighet, men også et fascinerende innblikk i kulturelle verdier, historier og tradisjoner. Motivene som brukes i dekorasjonen av porselenet spenner vidt, fra det sublimt enkle til det ekstremt komplekse, og hvert motiv bærer med seg dype lag av betydning og historie.

Dragemotivet, for eksempel, er et av de mest ikoniske og gjenkjennelige temaene i kinesisk kunst og symboliserer makt, styrke, og god lykke. I porselenskunsten representerer dragen ofte keiserlig autoritet og himmelsk beskyttelse. Føniksen, et annet vanlig motiv, står for høy moral, nåde og fornyelse, og når den vises sammen med dragen, kan det symbolisere harmonisk yin og yang, eller keiserlig enhet.

Blomstermotiver, som lotus, peon, og chrysanthemum, er også rikelig representert og har sine egne unike betydninger. Lotusblomsten, for eksempel, betraktes som et symbol på renhet, opplysning, og selvforbedring, da den vokser opp fra gjørma og blomstrer vakkert over vannflaten. Peonen, ofte kjent som "kongen av blomster" i kinesisk kultur, er et symbol på rikdom, velstand, og høy sosial status. Chrysanthemum står for lang levetid, høst og kjølighet, og er ofte et symbol på en rolig og behagelig alderdom.

Landskapsmotivene på porselenet tilbyr en flukt til idylliske, ofte mytiske landskaper som inneholder fjell, elver, broer, og små landsbyer, reflekterende konfucianske og taoistiske idealer om harmoni mellom mennesket og naturen. Disse scenene inviterer betrakteren til å meditere over skjønnheten og flyktigheten i den naturlige verden. Bruken av disse og mange andre symboler i dekorasjonen av blått og hvitt porselen er ikke tilfeldig. De er nøye utvalgte for å formidle ønsker om lykke, velstand, suksess og lang levetid til eieren. Denne dyptgående bruken av symbolikk gjør hvert porselensstykke til et kunstverk fylt med betydning, og reflekterer den rike kulturelle arven og filosofiske innsikten til sin skaper.

Moderne betydning og samlerverdi

I dag fortsetter blått og hvitt porselen å være høyt verdsatt av samlere og kunstelskere. Moderne kunstnere og porselensmakere fortsetter å trekke inspirasjon fra disse tradisjonelle designene, samtidig som de innfører moderne tolkninger og teknikker. Verdien av antikt blått og hvitt porselen kan variere sterkt, avhengig av alder, opprinnelse og tilstand, men sjeldne eksemplarer kan oppnå svært høye priser på auksjoner. Ønsker du å vite verdien av dine asiatiske gjenstander? Da kan Verdisatt hjelpe deg.