June 29, 2023

Navigering i Kunst- markedet: Norsk vs. Internasjonalt Salg

Å navigere i kunst- og antikvitetsmarkedet kan ofte være utfordrende, med mange faktorer som påvirker salg og verdivurdering. En av de viktigste faktorene å vurdere er om salget skal rettes mot det nasjonale eller internasjonale markedet.

Det er en kjent problemstilling at enkelte objekter oppnår høyere salgssum i det lokale eller nasjonale markedet. I Norge finner vi et tydelig eksempel på dette med kunst. Hele 95% av norsk kunst selges best på hjemmemarkedet. Selv om det finnes unntak - kunstnere som I. C. Dahl, Peder Balke, Thomas Fearnley, Hans Dahl, Frits Thaulow og Edvard Munch har oppnådd betydelig suksess i land som USA, Storbritannia, Frankrike, Tyskland og Sveits - er hovedregelen at norsk kunst først og fremst selges i Norge.

Når det gjelder verdifulle objekter over 200.000 kr med utenlandsk opprinnelse, kan det derimot ofte være mer lønnsomt å selge på det internasjonale markedet. Internasjonale auksjonshus som Sothebys, som har kontor i Norge, kan ofte være det beste valget for salg av slike objekter. Selv om norske auksjonshus ofte tiltrekker seg utenlandske kjøpere, og dermed bidrar til en viss internasjonalisering, kan enkelte objekter også legges ut på utenlandske portaler som invaluable eller artprice for å øke deres internasjonale eksponering.

Det er verdt å merke seg at Norge er et relativt lite land med en begrenset forståelse for antikviteter. Her er det en utbredt trend i interiørdesign hvor de fleste kjøper lignende objekter, ofte uten stor forståelse for maximalisme og blanding av gammelt og nytt. Dette kan gjøre det vanskelig å selge enkelte objekter om de har "gått av moten". I utlandet, derimot, finnes det en større pool av både kunsthandlere, interiørarkitekter og private samlere, noe som kan utvide salgsmulighetene.

Selv om salg i utlandet kan være mer lønnsomt for visse objekter, kan det også medføre høyere kostnader, inkludert transport, eksportdokumenter, salærer, fotogebyr og andre utgifter. Derfor kan det ofte være mer kostnadseffektivt å selge hos lokale aktører som Christiania, som ikke tar disse gebyrene.

Å forstå disse dynamikkene i kunst- og antikvitetsmarkedet er avgjørende for å navigere effektivt og oppnå best mulig salgssum for dine objekter. Uansett om du vurderer å selge på det norske eller det internasjonale markedet, er det viktig å gjøre en grundig vurdering og forstå de forskjellige faktorene som påvirker salget før du tar en beslutning.